tisdag 13 april 2010

En dag på jobbet...

God kväll mina vänner!!

Inspirationen flödar i kroppen, jag vill så mycket men får inte riktigt till det:( Det behövs handlas en massa och pengarna räcker ju inte till allt man vill tyvärr.
Jag har handlat lite tyg, hade det mesta hemma sedan innan, så här ska sys till altanen. Stenar har jag burit upp *svettigt* dit också.

Sen hade jag velat gjort om i trädgården på framsidan av huset. Köpa makadam, sten, täckduk, lite nya växter m.m
Så var det semestern också, vad ska vi hitta på, vad kostar det, hur blir vädret? .m.m
Ja det är mycket man vill......


I dag hade jag en lite mer speciell dag på jobbet en vanligt. Som ni nog vet redan så jobbar jag i hemtjänsten. Då är man van vid det mesta och ska helst klara av allt mellan himmel och jord.

Jag fick ett larm idag, och när vi kom dit så var tanten död. Det händer inte så ofta att man ser döda människor, i alla fall inte i hemtjänsten. Så det blev till att ringa ambulansen. Fast ambulansen får inte ta med sig döda människor, dom visste ju att hon var död men får inte konstatera det. Så då fick först läkaren komma för att konstatera att hon var död. Sen får polisen komma för att se att det inte har skett något brott, och sen får bår bilen komma och ta med sig henne. Ett långt och invecklat sett.


Några saker/yrken som förekommer i jobbet är:
  • Lägga hår, rulla på spolar - klippa hår- ansa skägg- raka skägg= hårfrisör/barberare
  • Klippa naglar- måla naglar, klippa tå naglar ( som inte är det lättaste när dom har fått svamp och är mycket tjocka) = manikyr,fotvårdare (ska då säga att vi får inte göra det om det finns risk att vi skadar tån)
  • Massera vid värk och även lugnande= massör
  • städar vid behov = städerska
  • lösa upp proppar/stopp i avloppet= rörmokare
  • kunna sköta pannor tex oljepanna
  • byta proppar
  • springa ärenden= budbärare
  • skotta snö
  • lyssna, lyssna,lyssna= psykolog
  • delegerade arbetsuppgifter som: dela medicin, ta ven prov, blodtryck, lägga om sår= sjuksköterska
  • alltid finnas tillgängliga, kontorstelefonen som är kopplad till mobilen.=receptionist?
  • Alltid hitta lösningar och svar om någon undrar något, får inte säga VET INTE.
  • Måste alltid vara proffs eller åtminstone visa det= skapar trygghet, och måste vara vänliga även om man absolut inte har tålamodet kvar*S* = skådespelerska
  • Göra i ordning döda= obducent ( överdrivet*S*)
  • köra bil i alla väglag, ta sig fram där inte många andra vill köra*S*= yrkesförare
  • matar och rastar husdjur = djurvän??? vet inte vad det kan heta
  • tränar tex ben och arm gymnastik, = rehab assistenter
  • ska kunna datorer, lönesystem, dokumentera, söka sjukdomar .m.m ( då ska sägas att kommunen är väldigt duktig på att byta system ofta)= datakunnig
  • Måste snabbt kunna ta viktiga beslut, vad är viktigast just nu.
Just nu kommer jag inte på fler men tur är väl det för ni har nog redan somnat *S* Nu är ju detta lite överdrivet med alla olika yrken, men man är inne och naffsar lite på väldigt många olika yrken, eller hur?
Att jobba som undersköterska kanske inte är speciellt omtalat och populärt jobb, men jag älskar det:)

Nu får ni ha en skön kväll!!

Kram Susanne

4 kommentarer:

Vita drömmar och choklad sa...

ojoj, tur att det finns människor som du. Själv hade jag som ung praktik en vecka på ett äldreboende där jag kom in till ett par som bodde tillsammans. Mannen låg död i sängen och jag fick försöka tala med den virriga frun som trodde mannen sov. Inte nått jobb jag klarade av.
Ha en bra vecka och försök ta det lite lugnt oxå ;)
Kram Milla

Hagbacken sa...

vet precis hur det är, har jobbat själv inom palliativ vård. trivdes väldigt bra med det-trots att det också många ggr var jobbigt :(

Kram!

♥Zink & Vita ting♥ sa...

Så kul att du tittade in hos mig! Så roligt att vidga sina vyer lite =)
Det är inget smidigt jobb du har, hyser stor respekt för alla som jobbar inom vården, då jag inte skulle klara av det...
Nu ska jag kika runt hos dig!
Kram Mimmi

. sa...

Jag beundrar alltid vårdpersonal, för det är något jag inte klarar av att arbeta med; vård. Skönt att såna som du har förmågan till det, och hjärtat!

Kram Camilla